In his tradition of self-imposing onerous assignments, Kerbaj vows to make a drawing on a cheap diary every single day of 2012. The result: 382 drawings using the most varied techniques (ink, watercolour, pencils, collage, charcoal, felt-tip pens...) and dealing with subjects as diverse as travels abroad, endless evenings in the bars of Beirut, performances and concerts, Syria’s nascent civil war, armed "incidents" in Lebanon, family life, and even the frustration of the never-ending project itself.
Un An – Journal d’Une Année Comme les Autres (One Year – Diary of a Year Like all the Others) is a facsimile edition collecting all 382 pages without further editing or selection.
One Year is also an installation that adapts to venues and walls of various sizes; the pages of the book fleshed out on the wall conflate time and space. With a few steps the viewer can skim through months of the artist’s life.
INFO
Publisher: Tamyras
Size: 25 x 18 cm
Language: French
Number of pages: 388
Printing method: Offset printing
Cover: Colour
Inside: Colour and Black and White
ORDER THIS BOOK HERE
Some of the illustrations are satirical and touching, inspired by his life in Beirut or his travels abroad, while others are simple chromatic ‘games’ of illustrations on the verge of abstraction.
When he recounts his life, he is never self-indulgent, and the result is a picture book with a pop philosophy that is not only a self-portrait of Kerbaj, but also an examination of a range of contemporary issues.
[Reorient | Elisa Pierandrei]
Ce journal ayant, dès le départ, été conçu comme un projet à publier, les détails intimes et les propos qui, dans la forme ou dans le fond, auraient pu en compromettre sa diffusion, n'apparaissent qu'en filigrane. C’est d’ailleurs dans cet exercice que Mazen Kerbaj excelle plus que jamais : parler du monde, de la vie et de la création à travers une mise en scène narcissique, frauduleusement introspective mais parfaitement universaliste et humaniste, de sa propre vie. Son dessin condense avec pertinence la situation économico-politico-sociale du moment avec une efficacité largement supérieure à celle de la presse ou de la télévision.
[L'Orient Littéraire | Alexandre Medawar]
Le temps d’une année, le lecteur partage la vie de Mazen Kerbaj, ou du moins ce qu’il accepte de partager, sans tabous, sans préjugés, sans tentative de se dérober.
[L’Hebdo Magazine | Nayla Rached]
Dans son dernier ouvrage, Mazen Kerbaj provoque comme d’habitude et crée des malaises. On voit surtout dans cette forme d’ouvrage inédit, hybride et inclassable, hésitant entre l’écrit et le pictural, que Mazen est avant tout un adepte de l’expérimentation.
Dans ce "désordre" sentimental et la forme intime vers laquelle tend de plus en plus le dessinateur musicien, la forme autobiographique semble de plus en plus s’imposer à lui.
[L'Agenda Culture | Rita Bassil]
In his tradition of self-imposing onerous assignments, Kerbaj vows to make a drawing in his journal every single day of 2012. The pages of the book fleshed out on the wall conflate time and space. With a few steps the viewer can skim through months of the artist’s life. This work also exists in the form of a published book.
[IFA galerie handout – Hatem Imam]
Aus der Opulenz sticht eine wandfüllende Sammlung von Kalenderblättern heraus: „Ein Jahr" (2012) mit 386 Zeichnungen belegt Kerbajs stilistische Vielfalt.
[tip Berlin – Claudia Wahjudi]
Entre l'enfer et le paradis | Alexandre Medawar – L'Orient Littéraire
يوميات سنة ككل السنوات | Joumana Haddad – Annahar
A Year in the Life | Elisa Pierandri – Reorient
Mazen Kerbaj, la voix (est) libre | Rita Bassil – L'Agenda culturel
كتاب «يختلف عن سواه»… العام المقبل مع مازن كرباج؟ | Pierre Abi Saab – Al Akhbar